Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Digitálna pyramída (alebo ako často konzumovať médiá)

Digitálna pyramída (alebo ako často konzumovať médiá)

 

Médiá vedia byť extrémne užitočné a mimoriadne  uľahčiť život. Ale všetkého veľa škodí. A pre niektoré aplikácie, programy a činnosti spojené s médiami to platí ešte viac.

Caitlin Harrington z portálu Wired skonštruovala veľmi šikovnú “výživovú pyramídu” technologických aktivít, pôvodne navrhnutú ako príručku pre rodičov malých detí, avšak poučiť sa z nej môžeme všetci. Aktivity sú rozdelené podľa toho, aké zdravé je často ich využívať v bežnom živote.

  1. Veľmi občasne

Používanie technologických zariadení počas jedenia vedie k prejedaniu a pokiaľ človek neje sám, tak aj redukuje čas osobného kontaktu s druhými ľuďmi. Technológie sú pri jedení vhodné len v pohotovostných prípadoch.

Televízor pustený “do pozadia” redukuje počet slov, ktoré dospelí vyslovia. Ich deťom sa tak nedostáva postačujúce množstvo verbálnej stimulácie a v budúcnosti môžu mať problém so slovnou zásobou aj gramatikou.

Čas strávený pred obrazovkou pred spaním – modré svetlo produkuje stresový hormón kortizol a brzdí produkciu hormónu melatonínu, ktorý je nevyhnutný pre zdravý spánok.

  1. Niekedy

Youtube oplýva okrem náučného a príjemného obsahu aj rôznymi ošemetnými a potencionálne nebezpečnými videami a komentármi. Pre čo najbezpečnejšie využívanie najväčšej video platformy na internete vypnite deťom (a možno aj sebe) automatické prehrávanie ďalších videí a zapnite obmedzený režim.

FPS videohry (alebo videohry v ktorých hráč pôsobí ako strelec a využíva strelné zbrane, zatiaľ čo celú hru vidí z pohľadu prvej osoby) môžu u detí vyvolať agresivitu – nastáva efekt behaviorálnej habituácie, kedy si dieťa zvykne na to, že násilie je prirodzené.

Sociálne médiá nám síce umožňujú byť v spojení s blízkymi, ale pri nedostatočnej sebareflexii môžu byť aj obrovským katalyzátorom depresie a úzkosti. Na sledovanie a následnú úpravu toho, koľko času strávime používaním jednotlivých appiek, pomôžu informácie, ktoré sa nachádzajú v nastaveniach a monitorujú čas strávený pred obrazovkou. A samozrejme, existujú mnohé aplikácie, ktoré to sledujú. Áno, ďalšia appka (?).

  1. S mierou

Interaktívne e-knihy sú výbornou pomôckou pre deti, ktoré rýchlo stratia záujem alebo majú problém s pozornosťou. Treba ale dať pozor, lebo príliš časté používanie môže spôsobiť, že si navyknú na takýto systém a stratia rezilienciu voči náročnejším spôsobom interakcie so svetom.

Interaktívne videá podporujú pohybovú aktivitu detí a zručnosti ako spev či jemná motorika.

TV – niektoré filmy a rozprávky sú pre deti úplne v poriadku, iné môžu obsahovať potencionálne nebezpečné vnemy. Vhodnosť filmov pre deti označujú piktogramy v hornom rohu obrazovky, no pozor na filmy, ktoré sledujeme na neregulovaných médiách, prípadne zahraničných médiách, ktorých pravidlá nemusia korešpondovať so slovenským označovaním vhodnosti pre danú vekovú kategóriu.

Interaktívne videohry (medzi staršie patrí napríklad Wii, medzi novšími sa nachádza napríklad Beat Saber pre virtuálnu realitu) takisto nabáda k zdravému pohybu a lepšej koordinácii oko-ruka. Pozerať sa z blízka na žiarivú obrazovku však škodí nie len očiam, ale aj spôsobuje nerovnováhu mozgových chemikálií.

  1. Bez obmedzenia

Videohovory s blízkymi redukujú pocit osamelosti, ktorý môže byť spôsobený napríklad veľkou vzdialenosťou medzi rodinnými príslušníkmi a k tomu aj rozvíjajú rečové schopnosti.

Tvorivé a náučné portály ako napríklad Codecademmy, Wattpad alebo Žiačik takisto stimulujú kognitívne zručnosti a pamäť, učia deti novým remeslám. Využívajú na to gamifikáciu, čiže celý proces učenia prebieha tvorivou zábavnou formou.

Afiliačné skupiny (aktivistické skupiny, komunity na rôznych fórach) rozvíjajú pocit spolupatričnosti, schopnosť argumentovať a umožňujú ľuďom cítiť sa, že robia niečo dobré pre svet.

Spoločné sledovanie náučných interaktívnych programov pre deti – Smajlíkovo, Zázračný ateliér či Kouzelná školka patria medzi obľúbené relácie detí. Napriek tomu by si mnohé z nich sami radšej vybrali pasívne sledovanie animovaných filmov. Interaktívne  programy stimulujú kognitívne schopnosti a tvorivosť. Učia deti novým zručnostiam a keď ich sledujeme spoločne s nimi a diskutujeme o prezentovaných obsahoch, rozvíjame tým aj sociálne a rečové zručnosti a upevňujete spoločný vzťah.

Hudba, audioknihy a podcasty aktívne vyplnia prázdny priestor, dodajú senzorickú stimuláciu, ktorú mnoho detí potrebuje k sústredenej práci.

Spracované podľa: https://www.wired.com/story/kids-screen-time-pyramid/?fbclid=IwAR2fbiyyypJS9onGGjoB3dPcam_dN8p-ZFDWzBVR6v6-FhEpNCzyEu5pV5k