Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Rok s digiPEERS

Takmer všetci dospievajúci ľudia na Slovensku používajú internet na dennej báze. Ruka v ruke s výhodami im však online priestor prináša aj riziká. Preto sme sa rozhodli šíriť témy internetovej bezpečnosti a digitálneho občianstva pomocou rovesníckeho vzdelávania. V októbri sme uzavreli prvý ročník a zároveň otvorili druhý ročník dobrovoľníckeho programu digiPEERS.

Rozvojový program pre tínedžerov

V októbri 2021 sme sa rozhodli vytvoriť rozvojový dobrovoľnícky program #digiPEERS (Digitálni rovesníci) založený na rovesníckom vzdelávaní. Na jeseň minulého roka sa do prvého ročníka tohto programu mohli prihlásiť mladí ľudia z celého Slovenska. Ich úlohou bolo rozvíjať svoje vedomosti v oblasti internetovej bezpečnosti, mediálnej gramotnosti a digitálneho občianstva a šíriť ich medzi svojich rovesníkov. Vybrať si mohli rôzne spôsoby šírenia – od workshopov v školách, cez písanie blogov až po tvorbu príspevkov na sociálne siete.

„Ročný program dokončilo 15 mladých ľudí z celého Slovenska. Zúčastnili sa ho nielen tínedžeri z Bratislavy či z Košíc, ale napríklad aj mladí ľudia zo Spišskej Belej, Starej Ľubovne, či Trnovca nad Váhom (okr. Šaľa). Rovnako pestrá bola aj paleta škôl, z ktorých mladí prichádzali. Pri výbere sme nezohľadňovali typ školy, ale motiváciu a odhodlanie, ktorú mládežníci mali,“ dodáva Lucia Macaláková, koordinátorka programu digiPEERS.

Konferencia Rok s digiPEERS

Pri príležitosti ukončenia prvého ročníka programu sme v polovici októbra zorganizovali konferenciu s názvom Rok s digiPEERS. Pozvali sme na ňu zástupcov štátnych inštitúcií a neziskových organizácií, ktorí sa venujú práci s mládežou. Medzi pozvanými boli aj pedagógovia a študenti z viacerých stredných škôl, pre ktorých mohla konferencia slúžiť ako inšpirácia.
Okrem toho sa konferencie zúčastnili aj samotní digiPEERS – mladí ľudia, ktorým sa vďaka ich vytrvalej práci podarilo úspešne dokončiť prvý ročník programu. Nezúčastnili sa však len v role divákov, ale osobne sa podieľali na programe konferencie. Postavili sa na pódium, aby vlastnými slovami opísali, ako ich uplynulý rok v tomto programe vyzeral.

Takto si na svoj rok s digiPEERS zaspomínal účastník programu Michal Marhofer, ktorý sa v rámci svojich aktivít zameriaval najmä na tvorbu workshopov:: „Nikdy pred tým som nerozprával pred inou skupinou ľudí ako pred vlastnou triedou. Vďaka workshopom, ktoré som robil pre mojich rovesníkov, som sa zbavil stresu, naučil som sa nad vecami hlbšie premýšľať a zlepšili sa mi aj prezentačné a vyjadrovacie schopnosti.“

„Naši mladí dobrovoľníci dokopy za rok zrealizovali viac ako 100 hodín vzdelávania pre svojich rovesníkov, tvorili príspevky na sociálnej siete a písali blogy,“ dopĺňa Lucia Macaláková, ktorá je aj jednou z mentoriek.
Na záver konferencie dostali účastníci certifikáty o absolvovaní programu.

Druhý ročník programu

Po piatkovej konferencii náš program nekončil. Už v piatok popoludní do Hotela Bivio, kde sme konferenciu organizovali, začali prichádzať účastníci z celého Slovenska do ďalšieho ročníka digiPEERS.
Pripravili sme pre nich zoznamovacie úvodné školenie, ktoré odštartovalo druhý ročník programu. Počas víkendu sa mohli stretnúť s účastníkmi prvého ročníka, ktorí im odovzdali svoje skúsenosti a odporúčania. Zahrali si rolovú hru LARP, ktorú pripravili účastníci prvého ročníka zo Spišskej Belej a lektori si pre nich pripravili odborné workshopy na témy kyberšikanovanie, nenávistné prejavy, sociálne siete a kritické myslenie. Taktiež sa dozvedeli, čo ich v nasledujúcom roku čaká.

„Tešíme sa, že o účasť v programe opäť prejavilo záujem množstvo mladých ľudí z celého Slovenska, z ktorých sme nakoniec vybrali 15 účastníkov. Tí budú v nasledujúcom roku spolupracovať so svojimi mentormi a lektormi a rozširovať témy bezpečnosti na internete a digitálneho občianstva medzi svojich rovesníkov,“ dodáva na záver Andrea Cox, riaditeľka organizácie digiQ.

Program digiPEERS je realizovaný vďaka podpore z dotácií Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu v oblasti práce s mládežou, ktoré administruje NIVaM – Národný inštitút vzdelávania a mládeže a vďaka podpore Nadácie Kooperativa.