Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Čo zaznelo na konferencii digiSAPIENS? – 2. časť

Témy súvisiace s digitálnym občianstvom a bezpečnosťou na internete rečou mladých. Taká bola naša základná predstava, keď sme začali pracovať na prvom ročníku konferencie digiSAPIENS o živote mladých ľudí v online svete.

Prvý ročník konferencie #SID23: digiSAPIENS sa uskutočnil 27. februára 2023 v Zážitkovom centre vedy Aurelium v Bratislave.

Konferencia bola jedným z podujatí, ktorými sme si pripomínali Deň bezpečného internetu (Safer Internet Day – SID). Pridali sme sa tak ku viac ako 180 krajinám sveta, ktoré sa počas februára snažia robiť osvetu v téme bezpečného internetu.

Pozrite sa s nami trochu bližšie na druhú časť toho, čo na konferencii odznelo z úst našich spíkrov. Prvú časť nájdete TU.

Marcela Belianská – Majú influenceri zodpovednosť?

Influenceri na sociálnych sieťach sa tešia stále väčšej popularite. Oproti televízii, ktorá je stále silným prostredím na umiestňovanie reklamy, vyvolávajú influenceri u prijímateľov o 277 percent intenzívnejšie emócie. Posolstvá, ktoré človek z týchto dvoch kanálov prijíma, sú v prípade influencerov o 87 percent zapamätateľnejšie ako tie, ktoré vidia na televíznej obrazovke.

Podľa Marcely Belianskej, ktorá pôsobí na Katedre žurnalistiky Univerzity Komenského, by ruka v ruke s veľkým vplyvom mala ísť u influencerov aj zodpovednosť. „Najväčšími prehreškami, ktoré momentálne u influencerov vidíme, je neoznačovanie reklamných príspevkov, propagovanie neoverených produktov na podporu zdravia, či prezentovanie nezdravých stravovacích návykov,“ vysvetľuje Marcela Belianská. Ako rizikové vníma aj nadmerné používanie nereálnych filtrov, ktoré skrášľujú postavu či tvár, zdieľanie nebezpečných výziev či šírenie dezinformácií.

Správny influencer by mal podľa nej brať ohľad na svoje publikum, riadne označovať reklamné spolupráce, nešíriť klamstvá a neoverené správy, hovoriť o produktoch pravdivo a nezamlčiavať podstatné informácie. Taktiež by nemal svojich sledovateľov nabádať k nelegálnym či nebezpečným aktivitám.

Marcela Belianská o zodpovednom influencerstve, foto: Gabriela Teplická

Patra Bene – zodpovedné influencerstvo z pohľadu tvorkyne obsahu

Na zodpovedné influcnerstvo sme sa pozreli aj z iného uhla – cez rozhovor s influencerkou Patra Bene. Tá má aktuálne na YouTube aj na Instagrame viac ako 200 000 sledovateľov. „Na sociálnych sieťach som začala pôsobiť až v dospelosti, preto som sa v podstate vyhla tomu, že by som na začiatku mojej tvorby pridávala na sociálne siete niečo, za čo by som sa teraz hanbila, alebo by som to ľutovala,“ vysvetlila Patra v úvode rozhovoru.

Na sociálnych sieťach sa snaží fungovať čo najférovejšie, vo svojich príspevkoch napríklad otvára témy duševného zdravia či ochrany životného prostredia. Spolupráce riadne označuje. „Mám napríklad aj také pravidlo, že ak spolupracujem s nejakou kozmetickou značkou, aspoň ďalší rok nezoberiem spoluprácu od inej značky, ktorá predáva kozmetiku. Nie je totiž možné, aby som používala toľko prípravkov a zároveň ich vedela poriadne otestovať a odovzdať pravdivé informácie mojim followerom,“ vysvetlila Patra.

Hoci je, podľa jej slov, publikum, ktoré ju sleduje, skôr láskavé, kvôli pôsobeniu na sociálnych sieťach zažila aj nepríjemnú skúsenosť. „Snažím sa chrániť si na sociálnych sieťach súkromie. Nikde som napríklad nezverejnila svoje priezvisko a už si dávam pozor aj na to, aby som nezverejňovala polohu, kde sa nachádzam v aktuálnom čase. Príspevky vždy pridám až keď z daného miesta odídem. V minulosti sa mi totiž stalo, že ma moji followeri čakali pri vchode do mojej bytovky. Vydesilo ma to, neboli síce nepríjemní a chceli sa len odfotiť, no narušilo to moje súkromie a necítila som sa už doma tak bezpečné ako predtým,“ zazdieľala svoju nepríjemnú skúsenosť influencerka. Na záver dodala, že radu s oneskoreným zdieľaním svojej polohy odporúča každému používateľovi sociálnych sietí.

Patra Bene v rozhovore o zodpovednom influencerstve, foto: Gabriela Teplická

Gabriel Tóth – Trollovia vs. Elfovia

Ukrajina je už viac ako rok zmietaná vojnou. A aj keď sa táto vojna deje mimo nášho územia, taktiež sme pocítili jej dopady – ocitli sme sa totiž v hybridnej vojne. Už necelých 24 hodín po začiatku vojny sa totiž aj v našich končinách začali šíriť prvé dezinformácie, ktoré súviseli s týmto vojnovým konfliktom.

Dezinformácie, ktoré sa u nás šíria, majú vplyv aj na to, čo si Slováci myslia o vojne. „Podľa prieskumu Globsecu si až 44,8 percenta Slovákov myslí, že za vojnu na Ukrajine môže NATO na čele s USA,“ hovorí odborník na komunikáciu Gabriel Tóth.

Gabriel chcel dezinformácie, ktoré ľudí burcovali aj k tvorbe nenávistných prejavov, zmierniť, a tak založil „armádu elfov“. Tí už mesiace monitorujú sociálne siete a moderujú na nich obsah. Odstraňujú komentáre, ktoré sú vulgárne, agresívne, násilné či rasistické. Taktiež odstraňujú komentáre, ktoré vytvorili neautentické profily – trollovia a falošné účty. „Počas realizácie tohto projektu sme zistili, že z viac ako 600 000 komentárov, ktoré sme analyzovali, až 100 000 porušilo pravidlá diskusie, alebo pochádzalo z neautentických profilov,“ dodal Gabriel Tóth z New School Communications.

Gabriel Tóth o boji proti dezinformáciám a nenávistným prejavom, foto: Gabriela Teplická

NAŠI PARTNERI

digiq.sk © 2024. Všetky práva vyhradené.