AKÝ POSTOJ MAJÚ SOCIÁLNE SIETE K NENÁVISTNÝM PREJAVOM NA ICH PLATFORMÁCH?
21 európskych organizácií sa spojilo v projekte SafeNet a pustilo sa do nahlasovania nenávistných prejavov na sociálnych sieťach. Slovenský online priestor v rámci tohto projektu monitoruje mimovládna organizácia digiQ. Prvých 6 mesiacov monitoringu vrhá svetlo nielen na postoj sociálnych sietí k nenávistným prejavom na ich platformách, ale ponúka aj obraz o tom, ktoré skupiny ľudí čelia najväčšiemu počtu nenávistných prejavov na internete.
Gro projektu SafeNet je nahlasovanie nelegálnych nenávistných prejavov online s cieľom analyzovať reakcie sociálnych médií na nahlásený obsah. Do projektu sa zapojilo 20 krajín Európskej únie a počas 20 mesiacov monitoringu plánujú nahlásiť až 20 000 nelegálnych nenávistných prejavov.
Po prvých 6 mesiacoch monitoringu (február – júl 2023) všetci členovia konzorcia SafeNet nahlásili spolu 3885 nelegálnych nenávistných prejavov z toho 316 v slovenskom jazyku. Poďme sa pozrieť, aké dáta nám to prinieslo. V grafe na ľavej strane obrazovky nájdete vždy údaje za celé konzorcium spolu a na pravej strane iba za Slovensko.
Voči komu boli nenávistné prejavy mierené?
Najväčšia časť nenávistných prejavov bola adresovaná osobám z LGBTQ menšiny. V rámci celého konzorcia to bola takmer jedna tretina. Na Slovensku však prejavy proti sexuálnej orientácii tvorili až 70% nahláseného obsahu. Veľké zastúpenie mali tiež protirómske prejavy, rasistické prejavy a prejavy proti utečencom. Na Slovensku boli v pomerne veľkom počte zastúpené aj antisemitské prejavy, a to podielom 9% z nahláseného obsahu.
Koľko nenávistných prejavov sociálne siete odstránili?
Počet nenávistných prejavov, ktoré sociálne média po nahlásení odstránili bol nízky. TikTok a Twitter odstránili zhruba 50% nahlásených prejavov. Facebook odstránil 36% nahláseného obsahu, Instagram iba 22% a YouTube 8%. Niektoré prejavy boli odstránené až po požiadaní o ďalšiu kontrolu pomocou statusu dôveryhodného nahlasovateľa, ktorého držiteľom je aj digiQ. Komentáre, ktoré jednoznačne porušujú zákon, napríklad: „do plynu s nimi!“ sociálne siete neodstránili ani po opakovanom upozornení. Facebook často nerozpozná nenávistné prejavy, keď majú podobu obrázka. TikTok zase nedokáže rozpoznať nenávistný prejav, ak je napísaný v ruskom jazyku latinko
Ako rýchlo sociálne siete reagujú?
„Nesledujeme iba to, koľko z nahlásených nenávistných prejavov sociálne siete odstránia, ale aj rýchlosť ich reakcie. Práve tento atribút je pri boji s nenávistnými prejavmi kľúčový, pretože pomáha minimalizovať škodu a zabraňuje ďalšiemu šíreniu,“ zdôrazňuje Simona Šintalová, projektová manažérka z digiQ. Z pohľadu rýchlosti reakcie si najlepšie viedol TikTok, ktorý posúdil až 86% nahláseného obsahu do 24 hodín od nahlásenia. Sociálne siete spoločnosti Meta, čiže Instagram a Facebook, boli schopné reagovať do 24 hodín v zhruba 30% prípadov. Twitter v takmer 50% nahlásených prípadov. Najhoršie si viedol YouTube, ktorý do jedného dňa zreagoval iba na 10% nahláseného obsahu.
Na koľko nahlásení sme nedostali spätnú väzbu?
Na niektoré nahlásené prejavy sociálne siete nereagovali vôbec. Najhoršie na tom bol opäť YouTube, ktorý nezareagoval až na 70% nahlásení. Nenávistné prejavy v slovenskom jazyku ostali na sociálnej sieti YouTube bez odpovede a bez riešenia až v 100% prípadov. Najlepšie si opäť viedol TikTok, ktorý nezareagoval iba na 5% z celkového počtu nahlásených prejavov.
Líder projektu International Network Against Cyber Hate (INACH) pravidelne organizuje stretnutia so zástupcami sociálnych sietí, aby im prezentoval dáta z monitoringu a opísal problémy, s ktorými sa členovia projektu stretli pri nahlasovaní s cieľom problémy riešiť.