Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Nenávistné prejavy na sociálnych sieťach 2023

Na ktorých platformách nahlasujeme?

V roku 2023 sme počas monitoringu sociálnych sietí identifikovali a nahlásili celkovo 889 prípadov nenávistných prejavov. Ide o nenávistné prejavy, ktoré sú podľa slovenských zákonov nelegálne.

Zameriavali sme sa na platformy Facebook,Instagram, YouTube, TikTok a X (Twitter). Väčšina podnetov (až takmer 77 %) bolo nahlásených na Facebooku.

Nenávistné prejavy - počet nahlásení

V rámci našich monitorovacích činností vykonávame dôkladnú analýzu niekoľkých kľúčových aspektov:

  • reakcie sociálnych sietí na podnety,
  • časový rámec, v ktorom reagujú,
  • miera odstraňovania nahláseného obsahu,
  • klasifikácia nenávistných prejavov, ktoré identifikujeme a nahlasujeme.

Koľko nenávistných prejavov je po nahlásení odstránených?

Miera odstraňovania obsahu na všetkých sledovaných platformách sociálnych médií bola dramaticky nízka.

Facebook, TikTok a X (Twitter) odstránili len približne 10% nahlásených prípadov nenávistných prejavov. Miera odstraňovania na Instagrame bola ešte nižšia – menej ako 2% nahláseného obsahu bolo odstráneného, zatiaľ čo YouTube neodstránil žiadny z nahlásených komentárov.

Naša analýza neodhalila žiadne zjavné vzorce, pokiaľ ide o typy nenávistných prejavov, ktoré sa častejšie odstraňujú. Podľa výsledkov sa ukázalo, že proces odstraňovania je do značnej miery náhodný, pričom niektoré prípady závažných vyhrážok násilím a smrťou zostali nevyriešené.

Nenávistné prejavy - miera odstránenia

Ako dlho trvá sociálnym sieťam, kým zareagujú na nenávistné prejavy?

Časový rámec, v ktorom platformy sociálnych médií reagujú na nahlásenie nenávistných prejavov, je rozhodujúcim faktorom v boji proti nenávisti na internete. Čím dlhšie zostáva nenávistný komentár viditeľný na internete, tým má väčší potenciál spôsobiť škodu. Preto pozorne monitorujeme, či platformy sociálnych médií zaznamenávajú a reagujú na nahlásenia v rámci 24-hodinovej lehoty.

Z našich zistení vyplýva, že TikTok a X (Twitter) dokázali v tomto časovom rámci reagovať len približne v 10% prípadov. Facebook reaguje do 24 hodín ešte o niečo zriedkavejšie, a to v 8%, a zvyčajne poskytne odpoveď do 48 hodín. Instagram výrazne zaostával s mierou reakcie nižšou ako 2%.

Značná časť nahlásených prípadov zostala nevyriešená, bez reakcie sociálnych platforiem. Facebook nereagoval na štvrtinu prípadov, zatiaľ čo miera nereagovania na Twitteri bola o niečo vyššia (28 %). Instagram nereagoval vo výrazne vyššej miere, pričom až 55 % prípadov zostalo bez odpovede. YouTube sa vyznačoval tým, že v priebehu roka 2023 nereagoval na žiadne nahlásenia. TikTok sa vyznamenal tým, že reagoval na všetky predložené nahlásenia.

Reakcie sociálnych sietí na nenávistné prejavy

Voči komu sú nenávistné prejavy namierené?

Viac ako polovica nenávistných prejavov, ktoré sme objavili a nahlásili, bola zameraná proti ľuďom z LGBTQ komunity (až 51%). Druhou najväčšou kategóriou je nenávisť voči utečencom s približne 17%, zatiaľ čo nenávisť voči Rómom a antisemitizmus sú nahlásené v približne 11% a 10%.

Medzi ďalšie významné kategórie patrí rasizmus so 4% a xenofóbia s 1%. Najmenej nahlásenými kategóriami sú nenávisť voči moslimom, popieranie a prekrúcanie holokaustu a nenávisť na základe pôvodu a pohlavia, pričom každá z nich tvorí menej ako 1% z celkového počtu hlásení.

Nenávistné prejavy podľa kategórií

PROJEKTY

Monitorovacia činnosť bola podporená aj v rámci dvoch medzinárodných projektov; kľúčovú úlohu zohral projekt SafeNet a VII. monitorovacie cvičenie Medzinárodnej siete proti kybernetickej nenávisti (INACH).

Projekt SafeNet sa zameriava na nahlasovanie nelegálnych nenávistných prejavov na ň internete a jeho cieľom je analyzovať, ako platformy sociálnych médií reagujú na takéto nahlásenia. Cieľom tohto projektu je počas 20-mesačného monitorovacieho obdobia s pomocou 21 zapojených krajín Európskej únie nahlásiť až 20 000 prípadov nelegálnych nenávistných prejavov.

VII. monitorovacie cvičenie pod záštitou siete INACH dopĺňa toto úsilie ďalším analyzovaním šírenia a reakcie na nenávistné prejavy online, čím sa posilňujú všeobecné ciele tejto iniciatívy.

Projekty na monitoring nenávistných prejavov

INACH, ktorý koordinuje obe monitorovania, aktívne spolupracuje so zástupcami sociálnych médií prostredníctvom pravidelných stretnutí. Cieľom týchto stretnutí je prezentovať údaje z monitorovania, zdieľať si skúsenosti s problémami pri nahlasovaní a spoločne hľadať účinné riešenia na boj proti nenávistným prejavom online.