Už prešli takmer dva roky, odkedy s našim partnerom, KPMG Slovensko, brázdime školy na západnom Slovensku, kde deti vzdelávame v oblasti kybernetickej bezpečnosti. V marci sa však školské brány na celom Slovensku kvôli pandémii nového koronavírusu zavreli. Vzdelávať v rámci projektu #Cyber4Kids sme však neprestali.
Nový život v online prostredí
Dlhodobý homeoffice, online vyučovanie, videokonferencie s kamošmi. Život v domácej izolácii sa líšil od toho, na ktorý sme boli zvyknutí. Väčšina našich aktivít sa preniesla do online prostredia. A preto sa zvyšovala aj miera kybernetického zločinu. Podľa prieskumu Europolu sa navýšil výskyt phishingu, detskej pornografie, nezákonného predaja tovaru či dezinformácií.
Vzdelávanie o uvedomelom správaní v online prostredí neboli nikdy potrebnejšie.
O sociálnych sieťach, klamstvách aj hackeroch
V uplynulých týždňoch sme spolu s KPMG zrealizovali 23 webinárov, ktorých sa dokopy zúčastnili stovky detí od 10 do 13 rokov. Na spojenie so žiakmi sme použili praktických pomocníkov – aplikáciu ZOOM a MS Teams.
Tematické bloky boli naozaj rôznorodé.
V sieti sociálnych sietí:
- Ako fungujú sociálne siete a na čo slúžia
- Aké nebezpečenstvá môžu sociálne siete skrýva
- Pravidlá fungovania sociálnych sietí
- Ako si chrániť súkromie na sociálnych sieťach
- Kyberšikanovanie
- Čo je HOAX – nie všetko čo vidíme na internete je pravda
Prečo je dobré mať silné heslo?
- Čo je to heslo a prečo ho používa
- Fakty a mýty o heslách
- Ako sú heslá odhaľované
- Ako si vytvoriť silné a bezpečné heslo
Niekedy je klamať OK – čo sú to osobné údaje?
- Čo si predstavujete pod slovným spojením osobné údaje?
- Ktoré osobné údaje o sebe je správne/nesprávne zdieľať
- Treba vedieť komu môžeme o sebe aké informácie poslať
- Aj aplikácie zbierajú naše osobné informácie
Hackeri a ich hackoviny
- Vysvetlenie si pojmov ako: Phishing, Scam, Spam, Adblocker, Virus, Antivirus
- Ako sa chrániť
- Ako vedieť rozoznať hrozby
Žiaci neboli len pasívnymi prijímateľmi, počas prednášok, ktoré trvali približne hodinku, odpovedali na otázky, zapájali sa do kvízov a rôznych úloh. Od detských účastníkov školení, ktorí boli z Gymnázia Ladislava Sáru v Bratislave, ZSŠ Best v Trnave a ZŠ J. A. Komenského v Bratislave, sme si vypýtali aj “vysvedčenie”. Z ich hodnotenia vyplýva, že až pre 62% z nich boli online prednášky veľmi zaujímavé, za nezaujímavé ich považovalo len niečo viac ako 1% účastníkov. Viac ako polovica tvrdí, že sa naučila množstvo nových vecí.