V dnešnom digitálnom svete, v ktorom informácie nepretržite prúdia rôznymi mediálnymi kanálmi, je koncept mediálnej a informačnej gramotnosti (MIG) symbolom kritického myslenia, ktoré je nevyhnutným pilierom zodpovedného digitálneho občianstva. Často sa označuje rôznymi názvami – digitálna mediálna gramotnosť, informačná gramotnosť alebo internetová gramotnosť – a zahŕňa schopnosť nielen konzumovať médiá a informácie, ale aj zmysluplne a zodpovedne s nimi pracovať.
Mediálna a informačná gramotnosť nie je len o porozumení fungovaniu médií. Ide o to, aby sa jednotlivci stali aktívnymi účastníkmi digitálneho sveta. Začlenením mediálnej a informačnej gramotnosti do vzdelávacích osnov zabezpečíme, aby budúce generácie boli vybavené nielen technickými zručnosťami, ale aj schopnosťami kritického myslenia, ktoré sú potrebné na orientáciu a prosperitu v našom svete preplnenom informáciami.
Schopnosť rozlišovať medzi faktickými a zavádzajúcimi informáciami je pri vychovávaní zodpovedných digitálnych občanov kľúčová. Mediálna a informačná gramotnosť podporuje jednotlivcov, najmä deti a mladých ľudí, aby sa aktívne zapájali do práce s médiami nielen pre zábavu alebo oddych, ale aj pre získavanie vedomostí a zúčastňovanie sa na občianskej diskusii.
Mediálna a informačná gramotnosť zahŕňa široké spektrum schopností, ktoré sú nevyhnutné na orientáciu v zložitých kontextoch digitálneho veku. Zahŕňa informačnú gramotnosť, ktorá sa zameriava na schopnosť efektívne vyhľadávať, vyhodnocovať a používať informácie; mediálnu gramotnosť, ktorá spočíva v porozumení mediálnym správam a ich vplyvu na spoločnosť; a digitálnu gramotnosť, ktorá sa týka zručností pri používaní digitálnych nástrojov a technológií.
Napriek rozsiahlej prítomnosti digitálnych médií v našich životoch zostávajú školy často hlavným miestom, kde sa poskytuje mediálna a informačná gramotnosť. Tu sa mladí študenti učia zručnostiam kritického prehodnocovania a tvorby informácií – čo je kľúčový základ pre ich budúcu úlohu informovaných občanov v našom globálnom spoločenstve.
Vyučovanie mediálnej a informačnej gramotnosti v 21. storočí nie je ľahkou úlohou. Vyžaduje si, aby sa používatelia naučili kriticky hodnotiť obrovské množstvo mediálnych foriem, od tradičných spravodajských zdrojov až po najnovšie digitálne platformy. Okrem samotnej konzumácie MIL umožňuje jednotlivcom zodpovedne analyzovať, reflektovať a vytvárať obsah.
Keďže sa naďalej digitálne vyvíjame, význam mediálnej a informačnej gramotnosti sa nesmie podceňovať. Je to základný kameň vzdelávania, ktorý pripravuje jednotlivcov na zodpovedné využívanie médií, pozitívny prínos pre ich komunity a presadzovanie zásad informovaného občianstva.
Prijmime MIL ako cestu k posilneniu a osvete v digitálnej ére a zostaňme naladení na vzrušujúce výsledky projektu DigiCity, pretože spoločne skúmame a formujeme budúcnosť digitálneho občianstva!
Zdroje:
Council of Europe (2024), Digital Citizenship Education (DCE), Media and Information Literacy.